onsdag 7 november 2007

Vad ska Du när Du blir stor?

Det är väl helt "normalt" att man (jag) börjar ställa sig lite frågor nu när sista terminen lider mot sitt slut...

Jag har ju jobbat på hotell i flera år och det var/är mitt första riktiga jobb. Men. Om hotellet brinner upp imorgon. Vad händer då? Ingen skulle bry sig, förutsatt att inga människor kom till skada. Jag vill arbeta för/med något som betyder något...

Har pluggat i tre år... Till personalvetare. Varför? Hm. Jag tror mig kunna göra HR-arbetet bättre än de människor jag arbetat med. Bra anledning? Näe, kanske inte.

Jag sökte till socionomlinjen för att jag "tycker om" alkohol- och narkotikafrågor. Jag kom inte in efter flera försök och min ambition är att kunna arbeta med dessa frågor från ett arbetslivsperspektiv. Min uppsats är tänkt att handla om just dessa frågor. Jag skriver för ett företag som även hintat om att det eventuellt finns en plats för mig sen när jag är klar...! Om jag skulle få arbeta för dem tror jag att jag skulle känna att jag gjorde något. Det är vidrigt med narkotika och det är skrämmande att se hur människor i min närhet antar en mer positiv syn på olika droger. Kan inte folk bara sluta?

Frågan är om det är för mig själv eller för någon annan?

Min tankegång har tidigare varit att jag vill göra något "flashigt" och då snackar vi inte IT-skills utan något glassigt jobb i en ung organisation...

Min älskade lilla lillasyster gör "något viktigt". Hon arbetar som fritidsledare och försöker guida och stötta vilsna tonåringar. Jag hade behövt någon som hon när jag hängde på går'n. Det passar henne. Men jag då? Flashigt vs. betydelse?

Det borde vara ett enkelt svar. Är det det?

Någon sa att alla jobb betyder något, mer eller mindre. Utan flashiga jobb skulle inte samhället fungera. Vilka skulle åka på incentiveresor? Vilka skulle anlita eventbyråer? Hotell? osv....

Kul. Det är väl det viktigaste. Men. Jag vill göra något VIKTIGT!

Inga kommentarer: