tisdag 13 november 2007

The game?

Jag fick äran att ta hand om denna bok för att frakta den vidare till min väns f.d. liggs hemstad...

Har således haft boken i hyllan i några veckor för att jag glömde att ta med den... Mången män har förvånats över bokens åtråvärda plats i min hylla. Vad är det som är så speciellt? Jag har inte läst den men mer eller mindre förstått vad den handlar om. Jag tycker den låter ganska kul och underhållande...? Skulle en tjej inte få läsa den utan att det anses uppseendeväckande?

Men allvarligt talat? Lever människor efter "spelet"? När jag tänker efter kanske jag skulle bli klokare OM jag läste den, om det är nu är så att folk (läs: vissa killar) har den i bakhuvudet och tänker så?

Jag tror inte att Neil Strauss har uppfunnit några banbrytande tekniker utan mer stauterat vad som försigår. Hm. Säger jag emot mig själv nu? Finns det ett spel? Är det ett spel?
Jag blir inte klok. Åh nej. Jag hoppas förresten att han hittat på allt. Men varför? Då har han ju tillverkat något vi kunde klarat oss utan...?

Jag vet iaf att jag inte orkar va en spelpjäs och inte heller styra någon spelplan. Säg vad Du vill. Take it or leave it försöker jag göra till min strategi. Men gärna någon liten spänning. Men ärlig det är bra. Inser dock att det inte är helt lätt att dansa sin egen bugg. Försöka duger. Tänk på det.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker definitivt att du ska läsa den :)

Anonym sa...

Som alltid när det handlar om psykologi, alltså läran om hur folk tänker och handlar, så är det självklart individuellt vem som läser, vill läsa alt. skulle behöva läsa boken.
Att det inte är några banbrytande tekniker som beskrivs är givet, att lura människor är ju inte nytt, kanske borde namnet bytas till ”The Fraud”?
Det skrämmande är andelen killar som behöver boken, antagligen samma målgrupp som behöver vara dyngraka vid möte med det kvinnliga könet.

För att då sammanställa:
Boken ”the game” handlar om bedrägeri, att lura någon för att få något. Vilket i detta fall handlar om sex. Att lura någon till sex eller på pengar är lika lätt som det svårt. Betyder att boken vänder sig till killar som är sjukt osäkra snubbar.

Slutsatts:
Vad är du ute efter? Sex eller kärlek? I vilket fall leta efter en säker kille.

Btw. Jag har läst boken, och den är helt värdelös. De tjejer som tror att dom måste läsa boken för att förstå killars och deras spel är lika lurade som dom osäkra killarna som tror sig behöva boken.
/ 1563

Sandra sa...

anonym: Jo, det är väl precis så. Konstaterade, när jag kommit till sid. 50 att det är en handbok för de som vill öka sitt fultal.

Jag har ändå fortsatt att läsa och hoppas den kan underhålla mig lite...! Kan man inte se den som vilken fiktiv roman som helst? Eller gör underliggande "budskapet" att boken förlorar allt värde? O som sagt. Det finns säkert de som ser boken som en handbok. Stackars. Eller? Näe. De behöver nog också riktig kärlek som de flesta av oss.

Jag tänker inte använda den som vare sig en handbok eller inspirationskälla.

Fultalsjakten är sedan länge över och visst tusan är det en säker kille som behövs. O en som inte tar sig själv på för stort allvar.

Love.

Anonym sa...

Jag skulle vilja påstå att bokens innehåll trots allt är menat till något gott. Om man läser inledningen där det klart står beskrivet att boken är till för de (män) som vill hitta ett förhållande och inte för dem som vill bli bättre på att ragga engångsligg.

Jag skulle snarare jämföra "The Game" med olika pokerböcker. Människor får fördelar för att de vet vad de sysslar med istället för att man håller sig helt okunnig inom ämnet. Det är nog, trots allt bra för oss män att veta hur ni kvinnor fungerar. För visst har ni upplevt, hur snygga män ni än hittat att vi ibland helt enkelt inte förstår er?

Vissa föds snygga och drar fördel av detta. Andra läser till sig och drar fördel av detta. Att använda "The Game" på ett personligt plan och inte som en systematisk stämpel gör oss bara bättre!

Jag tycker defenetivt att du ska läsa boken och därefter själv bedömma bokens innebörd.

Jag ser både bra ut själv och har haft lätt för att få damer att falla för mig, men jag har adrig förstått kvinnor så pass bra som efter jag läste boken.

Ni kvinnor är som en naturkraft medans vi män har våran "manliga" sida av oss. Tillsammans, när man möter varandra så att det bildas en neutral bild så har man mött sin rätta motpart.

Detta är defenetivt ingen feministisk åsikt som stödjer dessa tankar, men en tanke inom psykologi som jag tror stämmer.

Sandra sa...

Men. Handlar den verkligen om att förstå kvinnor?
Den handlar väl mer om hur man "låtsas" förstå kvinnor?

O förresten. Förstå kvinnor? Vad är det?

Jag säger också; "killar, hur fan tänker de" men tror ändå nånstans att det inte handlar om det utan att kemin liksom inte stämmer och att man inte har samma åsikter och värderingar. Och det är ju faktiskt så att man (läs: jag) träffar fler "nya" killar är "nya" tjejer eftersom man (läs: jag) inte träffar tjejer på samma sätt.

Det finns säkert, rent statistiskt, lika många killar som tjejer som beter sig som svin... O som man inte förstår sig på..?!

O jag är långt ifrån anhängare av radikala feministiska åsikter.